söndag 20 maj 2018

Skulptur i Pilane 2018

Så har jag då gjort premiärturen till Skulptur i Pilane. Utställning öppnade igår och jag ska erkänna att jag var rejält nyfiken på årets innehåll. Det är alltid något extra att komma tidigt på säsongen när träd och buskar ännu inte riktigt kommit igång, sedan förändras upplevelsen i takt med att naturen slår ut och när ljungen sedan blommar i augusti så är det en mycket annorlunda omgivning som konsten befinner sig i. Något alldeles extra är det också att komma precis i öppnings- (eller stängnings) tid. Då han man parken nästan för sig själv och lugnet är stort och skönt på de forna gravfälten. Ett tips från coachen alltså, kom klockan 9 när det öppnar :-)

För att ni ska planera in ett besök under sommaren är givet. Årets skulpturutställning är något extra, jag tycker det var så fint att skulpturerna i år inte bara samspelar med naturen och oss som tittar utan också med varandra. Former, färger och material kommer igen och placeringen är på flera ställen gjord så exakt att skulpturerna på en gång kommer i samspråk med varandra. Jag visar här ett urval:



The Egg av Hedvig Bergman och Anna av Jaume Plensa.



Olika leka bäst av Kent Karlsson



Connected - Disconnected av Hanneke Beaumont och Anna av Jaume Plensa



Observant och Stepping forward av Hanneke Beaumont



Stepping Forward av Hanneke Beaumont



Holding On och Change of Direction av Maria Miesenberger



Björnarna av Laura Ford (notera automatvapnet hos ledarbjörnen ...)



Pool av Tony Craig



Earth av Ida Koitila



Universum i Människans Tanke av Helgi Gislason

Peter Lennby har under vinterstängningen arbetat hårt och gjort parken mer tillgänglig med ordentliga trappor och spänger, anlagda grusvägar och räcken att hålla sig i. Gott så för alla som behöver en mer anpassad park men lite av känslan - den där att man hittar otrolig konst i en fårhage och mitt uppe i ingenstans i en skreva i berget - har gått förlorad. Just nu, när det är nygjort så sticker det ut och påverkar upplevelsen men när virket grånat och ogräset börjar spira i gruset så försvinner nog den känslan. Jag ska, som alltid åka ett par gånger till i sommar till Pilane som ligger bara några kilometer från sommarstugan på Tjörn. Hoppas ni tar en tur, och hojta då så att det blir fikastopp hos mig på vägen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!